

A quantitative approach was undertaken specifically to analyse the obtained data. The instrument used to collect data with the aim of strengthening the outcome of the study was the achievement test. Cluster random sampling was employed as the sampling method here. There were 46 students each in the experimental and control groups respectively. A total of 92 students made up the sample of the study. This study made use of the pretest – posttest quasi experimental design and the students chosen for the study were from a pre-university college located in the northern region of the country. The context of mobile here is not just restrained to gadgets such as smartphones but also the fact that teaching and learning can occur beyond boundaries and anywhere according to the convenience and personal preference of the students. This study investigates the effectiveness of mobile learning in the teaching and learning of Probability. Selain itu, ujian Mann-Whitney U melaporkan tiada perbezaan signifikan antara gaya pengajaran dengan jantina (p > 0.05). Analisis Spearman’s-rho pula mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara gaya pengajaran dengan pengalaman mengajar (r = 0.089), dan kelayakan ikhtisas (r = 0.193). Manakala gaya pengajaran autoriti formal merupakan gaya yang paling kurang diamalkan oleh pensyarah. Hasil dapatan kajian mendapati gaya pengajaran dominan pensyarah subjek sains adalah gaya pengajaran pakar, diikuti gaya pengajaran model peribadi, gaya pengajaran fasilitator dan gaya pengajaran delegator. Soal Selidik Gaya Pengajaran Grasha-Riechmann 1994 yang mengandungi 40 item digunakan sebagai instrumen kajian. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif den menggunakan reka bentuk kajian tinjauan. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti gaya pengajaran yang diamalkan dalam kalangan pensyarah sains di kolej pra-universiti di Pulau Pinang. Justeru, peranan pensyarah sains sangat penting untuk memberikan penyampaian P&P yang terbaik kepada pelajar.

Kolej matrikulasi sebagai kolej pra-universiti memainkan peranan yang penting dalam memupuk dan mengekalkan minat pelajar dalam bidang tersebut. Kemerosotan pelajar dalam bidang STEM di Malaysia pada masa kini amat membimbangkan.
